Міловський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги роз’яснює: Отримання паспорту у вигляді книжечки
У нас запитали: «Мій паспорт зношений, його потрібно замінити. Мені казали, що зараз паспорт видають тільки біометричний, а я хочу як раніше, у вигляді книжечки. Чи можу я вимагати заміну саме у формі книжечки? Чи можуть мені відмовити на законних підставах?»
Відповідає юрист місцевого центру Сергій Бабанін:
«Якщо коротко – так, Ви маєте право отримати паспорт у вигляді за вашим бажанням. Якщо в паспортному столі Вам відмовляють, Ви можете звернутись до суду чи самостійно, чи за допомогою нашої системи «Безоплатної правової допомоги», і за рішенням суду Державна міграційна служба зобов’язана видати паспорт-книжечку зразка 1994 року.
Закон для цього випадку прямо передбачає: для оформлення і видачі паспорта громадянина України зразка 1994 року у формі книжечки, особі необхідно звернутись до суду з позовом в порядку адміністративного судочинства про зобов'язання Державної міграційної служби оформити та видати паспорт громадянина України зразка 1994 року та отримати рішення суду.
Згідно положень Тимчасового порядку оформлення і видачі паспорта громадянина України, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06 червня 2019 року № 456, особа , яка досягла 16 річного віку, для оформлення паспорта вперше має звернутися до територіального підрозділу ДМС України за зареєстрованим місцем проживання та подати необхідні документи:
- заява про видачу паспорта зразка 1994 року (подається громадянином України, який досяг 16-річного віку, особисто, а у разі подання документів відносно громадянина України, який визнано судом обмежено дієздатним або недієздатним, - на підставі заяви одного з батьків (усиновлювачів), опікунів, піклувальників або інших законних представників (далі - законні представники);
- рішення суду;
- свідоцтво про народження або документ, що підтверджує факт народження, виданий компетентними органами іноземної держави;
- оригінали документів, що підтверджують громадянство та посвідчують особу батьків (або одного з них), що на момент народження особи перебували (в) у громадянстві України (для підтвердження факту належності особи до громадянства України). У разі відсутності таких документів або в разі, якщо батьки (чи один із батьків) такої особи на момент її народження були (був) іноземцями (ем) або особами (ою) без громадянства, або в разі набуття особою громадянства України на території України подається довідка про реєстрацію особи громадянином України;
- дві фотокартки розміром 3,5 х 4,5 см;
- довідку про реєстрацію / зняття з реєстрації місця проживання особи;
- довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (для внутрішньо переміщених осіб);
- посвідчення про взяття на облік бездомної особи, видане відповідним центром обліку бездомних осіб (для бездомних осіб);
- заявник, який звертається за оформленням паспорта зразка 1994 року вперше після досягнення 18-річного віку, додатково подає (за наявності) документ, виданий відповідним органом, установою, організацією, який містить фотозображення особи, на ім'я якої оформлюється паспорт зразка 1994 року.
Для обміну паспорта, видачі паспортів замість утрачених або викрадених подається разом із заявою інший пакет документів, зазначений в «Тимчасовому порядку оформлення і видачі паспорта громадянина України», затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06 червня 2019 року № 456.
Оформлення і видача паспорта зразка 1994 року здійснюються протягом 30 календарних днів з дня подання особою заяви та документів для оформлення і видачі паспорта зразка 1994 року.
Для осіб, які вперше отримують паспорт зразка 1994 року після досягнення 18-річного віку, в обов'язковому порядку проводиться процедура встановлення особи, у зв’язку з чим строк продовжується до 60 календарних днів. Видача паспорта зразка 1994 року вперше здійснюється безкоштовно.
В якому разі Вам можуть відмовити?
Є перелік законних підстав для відмови у оформленні паспорта у формі книжечки.
Відповідно до частини 7 статті 16 Закону уповноважений суб'єкт, якщо інше не передбачено цим Законом, має право відмовити заявникові у видачі документа виключно у разі, якщо:
- за видачою документа звернувся заявник, який не досяг шістнадцятирічного віку, або представник особи, який не має документально підтверджених повноважень на отримання документа;
- заявник вже отримав документ такого типу, який є дійсним на день звернення (крім випадків, зазначених у частині сьомій цієї статті);
- заявник не подав усіх визначених законодавством документів, необхідних для оформлення і видачі документа;
- дані, отримані з бази даних розпорядника Реєстру, не підтверджують інформацію, надану заявником.
У «рішенні про відмову у видачі документа», яке доводиться до відома заявника протягом п’яти робочих днів з дня його прийняття, мають зазначатися підстави для відмови. Особа має право звернутися до уповноваженого суб'єкта з повторною заявою у разі зміни або усунення обставин, через які їй було відмовлено у видачі документа.
Рішення про відмову у видачі документа може бути оскаржено особою в адміністративному порядку або до суду. Якщо строки розгляду заяви перевищують встановлені без поважних причин, це свідчить про бездіяльність та порушує особисті права громадянина!
Безоплатно отримати консультацію з правових питань (у тому числі – допомогу у написанні позову до суду) можна у Міловському місцевому центрі за адресою: Мілове, вул. Миру, 37 (тел. (06465) 2-29-49) та 099 640 93 68. А ще працює безкоштовна «гаряча» лінія системи БПД: 0800-213-103.
Якщо Ви вважаєте свої права порушеними, Ви можете звернутись до нас за роз'ясненням та захистом своїх прав. Це безоплатно, оперативно та професійно.
Згідно з Законом, всі послуги юриста оплачує держава!