Розбиваємо міфи. Електронне направлення

Дата: 14.05.2023 11:52
Кількість переглядів: 461

Який лікар має виписати направлення та в яких випадках направлення не потрібно?

Електронне направлення дозволяє отримувати планові медичні послуги безоплатно. Направлення виписує сімейний або лікуючий лікар, а пацієнт самостійно обирає медзаклад, куди звернутись. Правила доступу зрозумілі, але виникає багато міфів про те, хто і коли може виписати або вимагати від пацієнта направлення. Розбиваємо міфи.

Міф перший. Виключно сімейний лікар, терапевт або педіатр має виписати пацієнтові направлення на всі обстеження, які призначає лікар вузької спеціалізації.

Е-направлення є умовою для отримання пацієнтом безоплатних планових консультацій у вузьких спеціалістів або інструментальних обстежень та аналізів, або послуг із реабілітації тощо. Іноді лікар вузької спеціалізації, такий як онколог, хірург, кардіолог під час консультації визначає, що пацієнту або пацієнтці потрібні певні обстеження. Для оцінки стану здоров’я, підтвердження або спростування діагнозу.

В такому разі цей самий лікар і має створити електронне направлення пацієнтові, і не відправляти пацієнта до сімейного лікаря задля цього. Такий підхід є орієнтованим на потреби пацієнтів і пришвидшує отримання ними потрібних медичних послуг. А сімейний лікар, педіатр та терапевт мають зосереджуватись на прийомі та наданні первинної медичної допомоги пацієнтам, а не на виписці направлень за призначеннями вузьких спеціалістів.

Технічна можливість створювати в електронній системі охорони здоров’я направлення є у будь-якого лікаря, незалежно від форми власності закладу, в якому він або вона працюють. Тож лікуючий лікар не повинен відправляти пацієнта за направленням до сімейного лікаря, а зробити це самостійно.

Якщо лікар-спеціаліст відмовляється виписувати електронні направлення на ті обстеження, які сам призначив, потрібно:

- зверніться до керівника медичного закладу, якщо лікар відправляє вас або ваших рідним за напарвленнями на призначені обстеження до сімейного лікаря;

- проконсультуватись з оператором контакт-центру НСЗУ за номером 16-77, як залишити скаргу у разі неможливості вирішити питання безпосередньо в лікарні.

Міф другий. Консультацію будь-якого лікаря можна отримати виключно за направленням.

Хоча електронне направлення є умовою для отримання багатьох медичних послуг безоплатно, до деяких лікарів можна звертатись без направлення. Зокрема до:

-акушера-гінеколога;

- психіатра;

- нарколога;

- стоматолога;

- педіатра;

- фтизіатра;

- лікуючого лікаря, у якого пацієнт або пацієтка із хронічним захворюванням перебуває під наглядом.

Міф третій. Пацієнт може за одним направленням отримати одну й ту послугу у лікарів з різних медичних закладів, щоб порівняти результати.

Це також міф. Коли пацієнт звертається за направленням до лікаря, наприклад, на консультацію, то лікар одразу вносить інформацію про надані послуги в електронну систему охорони здоров’я. І погашає направлення, якщо послугу надали в повному обсязі.

Тож звернутись за одним і тим самим електронним направленням на консультацію до іншої лікарні та отримати цю послугу безоплатно не можна.

Міф четвертий. Пацієнт зобов’язаний надати роздрукований варіант електронного направлення, а інакше не отримає безоплатну медичну послугу.

В жодній лікарні, яка має контракт з НСЗУ, не мають права відмовити пацієнту у наданні послуги без паперового варіанту направлення. Головне, щоб пацієнт надав дійсний номер електронного направлення: прочитав його з смс або виписав цей номер на окремий аркуш.

Звичайно, попросити пацієнта надати роздрукований примірник електронного направлення в лікарні можуть. Наприклад, для того, щоб швидше побачити інформацію про послугу, за якою звернувся пацієнт. Також це актуально, якщо в лікарні раптом вимкнули електроенергію або у медичного працівника немає доступу до електронної системи охорони здоров’я з інших причин. Тож якщо є роздрукований примірник направлення - надайте його за проханням медичного працівника. Але відмовити пацієнту у безоплатній медичній допомозі без роздрукованого направлення в лікарні не мають права.

Міф п’ятий. Якщо е-направлення пацієнту виписав сімейний лікар-ФОП, то пацієнта не приймують у комунальній лікарні.

Ще один міф. Адже пацієнт вільно обирає заклад, в який планує звернутись, наприклад, на консультацію чи на обстеження. Головні умови при цьому:

- наявність електронного направлення;

- заклад працює за контрактом з Національною службою здоров’я, і в межах договору з НСЗУ надає ті медичні послуги, які пацієнт планує отримати.

До речі, це правило працює і навпаки. З електронним направленням сімейного лікаря, який працює в комунальному центрі первинної допомоги, пацієнт може звернутись до законтрактованої приватної клініки по спеціалізовану медичну допомогу.

Міф шостий. Щоб отримати екстрену медичну допомогу, потрібно мати направлення.

Ні. Екстрена медична допомога входить до Програми медичних гарантій та є безоплатною для усіх, хто справді її потребує та перебуває у невідкладному стані. Екстрена медична допомога надається без направлення, також наявність декларації з сімейний лікарем не є обов’язковою умовою для отримання екстреної допомоги.

https://www.nszu.gov.ua/.../rozbivayemo-mifi-elektronne...

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь